Najważniejszą rolę w procesie kształtowania mowy małego dziecka odgrywają Rodzice, Logopeda oraz najbliższe otoczenie. Jeśli chcemy, żeby dzieci mówiły poprawnie należy im w tym pomóc poprzez stymulowanie mowy, np. w zabawie.
Warunkiem poprawnej wymowy jest wysoka sprawność aparatów: oddechowego, słuchowego, artykulacyjnego, fonacyjnego. Różnorodne zabawy logopedyczne i ruchowe dają szansę nie tylko na wesołe spędzanie czasu, ale także na usprawnianie narządów biorących udział w mówieniu. W październiku i listopadzie odbyły się spotkania pierwszaków z Logopedą szkolnym. Na początek pani wytłumaczyła dzieciom, czym zajmuje się logopeda, zaprosiła do zwiedzania gabinetu. Następnie przeprowadziła z dziećmi wiele wesołych, ale zarazem bardzo praktycznych ćwiczeń i zabaw logopedycznych. Dzieci z zaangażowaniem wykonywały różnorodne ćwiczenia: - ćwiczenia doskonalące aparat artykulacyjny mający na celu usprawnianie języka, warg, żuchwy i podniebienia miękkiego; - ćwiczenia słuchu fonemowego stymulujące funkcje słuchowe, dzięki czemu dziecko potrafi rozróżnić poszczególne głoski, nie zniekształca i nie zamienia ich w wyrazach; ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej wyrazów oraz wybrzmiewanie głosek w nagłosie, wygłosie i śródgłosie wyrazów; - ćwiczenia oddechowe - poprawiające zdolność oddechową i sprzyjające wydłużaniu fazy wydechowej; - zabawy ortofoniczne - naśladujące różne odgłosy zwierząt i najbliższego otoczenia; - ćwiczenia w rozwiazywaniu zagadek słowno-obrazkowych; - zabawy z alfabetem - wyszukiwanie i grupowanie obrazków na podaną literkę; - ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu krótkich wierszyków-rymowanek o wybranych literkach alfabetu. Dzięki ćwiczeniom prowadzonym w formie zabawy utrwalamy prawidłową wymowę, zapobiegamy wadom, korygujemy zaburzenia. Warto je zatem podejmować każdego dnia, również w domu z Rodzicem i rodzeństwem.
Logopeda szkolny: Aleksandra Siarkowska
|