Menu

  Strona główna
  Kontakt
  Aktualności
  O szkole
  Uczniowie
  Rodzice
  Biblioteka
  Świetlica szkolna
  Osiągnięcia
  Dokumenty
  RODO
  Wycieczki integracyjne
  Historia
  Galeria
Galeria

zobacz wiÄ™cej »
Kalendarz

  Kwiecieñ 2024  
Pn Wt ¦r Cz Pt So Nd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Aktualności

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

UrzÄ…d Gminy w OsiÄ™cinach na wniosek Dyrektora SzkoÅ‚yPodstawowej w OsiÄ™cinach p. Andrzeja PolaszkaprzystÄ…piÅ‚ do realizacjiPriorytetu 3. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2016-2020„Rozwijanie zainteresowaÅ„ uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży, w tym zakup nowoÅ›ci wydawniczych” (link do filmiku).



Szkoła Podstawowa w Osięcinach, otrzymała wsparcie finansowe 12.000złz programu oraz 3.000 zł od organu prowadzącego na zakup nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej.

Aby spełnić wymagania, szkoła:
• przeprowadziÅ‚a ankiety wÅ›ród uczniów i nauczycieli na temat zainteresowaÅ„ czytelniczych i zakupu nowoÅ›ci wydawniczych do biblioteki szkolnej,
• zasiÄ™gnęła opiniiRady Rodziców i SamorzÄ…du Uczniowskiego w sprawie zakupu książek.Przy zakupach książek uwzglÄ™dniono potrzeby uczniów niepeÅ‚nosprawnych (zakupiono książki kartonowe, z dużymi literami, w 3D, opowiadania i wiersze na pÅ‚ytach CD oraz książki z ćwiczeniami do pracy indywidualnej),
• zorganizowaÅ‚a spotkania z rodzicami,na których uwzglÄ™dniono tematykÄ™ wpÅ‚ywu czytania na rozwój dzieci i mÅ‚odzieży,
• dostosowaÅ‚a organizacjÄ™ pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów. ZwiÄ™kszono współpracÄ™ z BibliotekÄ… PedagogicznÄ… we WÅ‚ocÅ‚awku i GminnÄ… BibliotekÄ… PublicznÄ… w OsiÄ™cinach. Współpraca przebiegaÅ‚a wielopÅ‚aszczyznowo min. obejmowaÅ‚a planowanie zakupów książek, wypożyczeÅ„ miÄ™dzybibliotecznych, spotkania autorskie, lekcje biblioteczne, konkursy i wystawy.

W realizacji programu brało udział 323 uczniów naszej szkoły, uczących się w 16 oddziałach. Zrealizowano 19 projektów edukacyjnych z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej. W każdej klasie odbywało się głośne czytanie wybranych fragmentów, bajek, wierszy lub opowiadań przez rodziców, dziadków, rodzeństwo, bibliotekarza, pedagoga, logopedę. Wykonano wiele prac plastycznych. Każdy projekt kończyła wystawa wszystkich wytworów uczniów, wykonanych w czasie jego realizacji.

Zorganizowano wiele imprez i wydarzeń,promujących czytelnictwo z udziałem uczniów:
1. Imprezy:
- Czytanie na forum szkoÅ‚y baÅ›ni „JaÅ› i MaÅ‚gosia” przez Wójta Gminy OsiÄ™ciny p. Jerzego Izydorskiego,
-Noc z baÅ›niami( zabawy z książkÄ…, debata „ Dlaczego warto czytać” ),
- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania,
- „Misie duże, misie maÅ‚e, te pluszowe przyjaciółmi naszymi sÄ…”,
-21 listopada - Organizacja Dnia Życzliwości,
-90 Urodziny Kubusia Puchatka pod hasÅ‚em „Czytanie Å‚Ä…czy pokolenia”,
- Wielkie czytanie ,, W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza,
-Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych;


2. Spotkania autorskie z :
- Olegiem Dowgalem i Romanem Pankiewiczem dla uczniów las 4-6,
- Bogdanem Karpińskim dla członków koła bibliotecznego i medialnego,
-Adamem Wróblem dla uczniów klasy 3,
-Elżbietą Bednarczyk dla uczniów klas1-3;

3. Przedstawienia:
-,,Wielcy Polacy – Henryk Sienkiewicz”,
-„WesoÅ‚y Å›wiat Jana Brzechwy”,
-„Alfabet znamy, dobrze czytamy”,
-„Rzepka”,
-„W krainie baÅ›ni i bajek”, link do filmiku
-Prezentacja teledysku „Przytul hejtera” z udziaÅ‚em uczniów naszej szkoÅ‚y,
-Prezentacja pt. „Powstanie Warszawskie”,
- Inscenizacja wiersza „Na straganie”,
-„StojÄ… książki w bibliotece, a w tych książkach caÅ‚y Å›wiat….”,
-Inscenizacja wierszy wspólnie z rodzicami „Kaczka Dziwaczka” i „Lokomotywa”;

4. Wystawy:
- Wystawa zdjęć z Muzeum H. Sienkiewicza,
- Baśniopisarze i bajkopisarze,
-Wystawa pacynek, kukiełek i rymowanek,
-Wystawa plakatów „Warto czytać”,
-Albumy nt. życia i twórczości H. Sienkiewicza,
-PowstaÅ„cy warszawscy- „Oddali życie, abyÅ›my my mogli żyć”,
-MiÅ› przyjacielem dziecka,
-Wykonanie drzewa życzliwości,
- Dzienniczki ciekawej książki,
-Zbiory biblioteki dawniej i dziÅ›;
-Redagowanie opowiadaÅ„ i rymowanek- „Miejsce w którym mieszkam”
- „Jesienny obraz Kujaw” i „Kujawskie rymowanki”

5. Konkursy:
-Powiatowy Konkurs Poezji Patriotycznej,
-Konkurs afiszowy„Czytam, poznaje, wiem”,
-Konkurs plastyczny –Moja zakÅ‚adka do książki,
-Konkurs informatyczny - Okładka do książki,
-Plebiscyt na życzliwego ucznia i wręczenie orderu uśmiechu,
-Wykonanie ilustracji do książki „W pustyni i w puszczy”,
-Quiz na temat życia i twórczości H. Sienkiewicza,
-Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla klas 1-3,
-Quiz „Jaka to legenda”,
-Konkurs plastyczny „Moja ulubiona legenda”,
-Szczęśliwe zakończenie do smutnej baśni,
- Ogólnopolski Konkurs dla szkół, pod nazwÄ… „Zaczytana SzkoÅ‚a”,
-UdziaÅ‚ w Powiatowym Konkursie ,,Przygoda z Sienkiewiczem”,
-Prowadzenie całorocznego konkursu czytelnictwa indywidualnego i klasowego;

6. Wycieczki:
-Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolników we Włocławku,
- Księgarnia EMPiK we Włocławku,
- Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęborku,
- Gniezno- pierwsza stolica państwa polskiego,
-Kruszwica – miejsce zwiÄ…zane z legenda i poczÄ…tkiem paÅ„stwa polskiego,
- Wyjazdy na spektakle teatralne;

7. Inne wydarzenia:
- Korespondencja z wnuczkÄ… pisarza Henryka Sienkiewicza – JadwigÄ… Sienkiewicz,
- Akcja pod nazwÄ… „WyÅ›lij kartkÄ™ do PowstaÅ„ca” - wykonanie i wysÅ‚anie kartek do uczestników Powstania Warszawskiego,
-,,Pokażmy, że warto czytać”- akcja czytelnicza w kl. 5,
-Zabawa z książką- akcja kl. 3c
- wykonanie albumów „Na Kujawskiej Ziemi” i „OsiÄ™ciny i okolice”.

Praca nad programem ukazała dzieciom piękno tkwiące w książkach oraz zwróciła ich uwagę na walory edukacyjne i wychowawcze. Z pewnością rozbudzono ich zainteresowania czytelniczeprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa, zachęcanie do samodzielnego czytania książek, ze zwróceniem uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi oraz promocję zbiorów biblioteki szkolnej.Bardzo istotnym działaniem było kształtowanie umiejętności uważnego słuchania podczas czytania przez osoby dorosłe i bogacenie słownictwa dzieci. Zadania, które były przeznaczone do wykonania przez dzieci uczyłyodpowiedzialności, systematyczności i współdziałania w grupie. Realizacja poszczególnych zadań wymagała od nich wykazania się pomysłowością, inwencją twórczą, kreatywnością i samodzielnością.Wymiernym efektem jest zwiększona ilość wypożyczeń w bibliotece oraz poprawa jakości czytania przez uczniów, którzy zaczęli traktować czytanie jako ciekawy sposób spędzania czasu.Zakupione nowości wpłynęły na większą atrakcyjność zbiorów bibliotecznych.
Koordynator programu - Zofia Polaszek

 

Stopka