Promując zawód logopedy wśród uczniów i rodziców, zachęcając do ćwiczeń logopedycznych, zrealizowano w szkole przedsięwzięcie „Tydzień Logopedyczny”, które obejmowało następujące działania:
• W dniu 6 marca we wszystkich krajach Unii Europejskiej obchodzony był Europejski Dzień Logopedy. Jego celem było rozpowszechnianie wiedzy logopedycznej, możliwość konsultacji oraz diagnozy logopedycznej, pomoc dzieciom z zaburzeniami mowy oraz udzielenie wsparcia rodzicom dzieci z problemami komunikacji językowej. Na wszystkie dzieci, które w tym dniu odwiedziły gabinet logopedyczny czekała słodka niespodzianka. W gabinecie logopedy gościły dzieci przedszkolne z grupy „Biedronki” i grupy „Pszczółki”. Uczestniczyły w zabawach logopedycznych: usprawniały swoje narządy mowy, ćwiczyły słuch oraz oddechy dmuchając na styropianowe kuleczki, kolorowe wiatraczki i balony. Wręczyły kartkę z życzeniami dla pani Logopedy. • W tym dniu odbyło się także popołudniowe spotkanie Rodziców pierwszoklasistów z Logopedą. Na spotkaniu rodzice uzyskali informacje o różnych zaburzeniach mowy, sposobach usprawniania mowy dziecka; logopeda omówiła piramidę rozwoju mowy oraz główne zasady logopedyczne wg Leona Kaczmarka. Rodzicom rozdano foldery zawierające ważne informacje, usprawniające współpracę na linii Rodzic-Dziecko-Logopeda. • 10 marca br.Logopeda poprowadziła w przedszkolnej grupie 6-latków „Zajączków” zabawy rozwijające mowę dziecka oraz„gimnastykę buzi i języka”.Były to zajęcia profilaktyczne, na którychdzieci doskonaliły sprawnośćartykulatorów, usprawniały sposób oddychania (wdechy nosem i wydechy ustami), co z pewnością pozytywnie wpłynie na ich wyraźną i poprawną artykulację. • 8 marca br. na zajęciach u pierwszoklasistów Logopeda przypomniała dzieciom, jak ważny jest oddech, dobry słuch, sprawność języka, żuchwy, podniebienia i warg. Były wspólne zabawy dźwiękonaśladowcze, ćwiczenia słuchowe, czytanie wierszyków z naśladowaniem różnych odgłosów otoczenia i zwierząt domowych. Dzieci samodzielnie tworzyły kolorowe onomatopeje, a efekty ich pracy można było podziwiać na wystawie na holu szkolnym. • 13 marca br. zorganizowano spotkanie „pierwszaków” z pielęgniarką szkolną, celem spotkania była pogadanka na temat higieny jamy ustnej i nosa. • 8 marca br. spotkanie logopedyz uczniami klasy drugiej były okazją do doskonalenia manualności rąk – dzieci wykonały papierowe „Języczkowe stworki”(kotki, pieski, żabki).Zajęcia sprawiły wszystkim wiele radości. Warto przypominać, że ośrodek mowy w mózgu znajduje się w sąsiedztwie ośrodka ruchu. Z tego też powodu w terapii mowy często stosuje się ćwiczenia manualne, które rozwijają motorykę małą (precyzję ruchów dłoni), a ta z kolei rozwija funkcje mowy. • W okresie od 10 marca br. w gabinecie logopedycznym ogłoszono afiszowy konkurs logopedyczny pt. „Ukryte imiona”, którego zadaniem było rozszyfrowanie 15 imion (żeńskich i męskich), ich poprawny zapis na kartce.W konkursiemogli wziąć udział wszyscy uczniowie naszej szkoły z klas 1-6.Każda prawidłowa odpowiedź była nagradzana słodyczami i drobnym upominkiem. • Na holu szkolnym na I i II piętrze zorganizowano logopedyczne gazetki ścienne informująceo etapach rozwoju mowydziecka w wieku 0-7 lat, różnorodnych wadach wymowy;byływskazówki i porady dla rodziców pomocne w rozwoju mowy małego dziecka. Gazetki wzbogacono o kolorowe ilustracje dzieci z ciekawymi propozycjamićwiczeń oddechowych, ćwiczeń warg i języka oraz „wierszyków łamiących języki”. • Ewaluacją tego projektu edukacyjnego był Szkolny Konkurs Logopedyczny pt. „Łamańce językowe” dla klas 2-3 (IV edycja).Konkurs przebiegał w formie zabaw i quizów, były to rozgrywki drużynowe czteroosobowych drużyn klasowych: drugoklasistów i trzecioklasistów. Dzieci wykonywały różnorodne zadania: rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe, krzyżówki, plątaninki, dobierały wyrazy rymujące się, układały zdania z rozsypanki wyrazowej, powtarzały z pamięci rymowanki słowne. Ciekawą konkurencją było dmuchanie balonów na czas. Zwycięzcy otrzymali nagrody i dyplomy, a wszyscy uczestnicy słodkie „małe co nieco”.
Organizator: logopeda szkolny –Aleksandra Siarkowska
|