|
Z. Polaszek, T. Polaszewski |
Zakupione w tym roku szkolnym planszówki na
dobre zagościły nie tylko w szkolnej bibliotece, ale okazały się także
znakomitym uzupełnieniem zajęć edukacyjnych różnego typu np. logopedycznych,
wyrównawczych, rewalidacji itp.
Gry nie tylko bawiÄ…, ale w
jednakowym stopniu rozwijają wyobraźnię oraz uczą: przewidywania, podejmowania
decyzji i ponoszenia odpowiedzialności za nie; rozwijają umiejętności społeczne
i interpersonalne. Są one również doskonałym sposobem spędzania czasu wolnego, zapewniają dobrą
zabawę, umożliwiają odreagowanie szkolnych stresów i pozwalają wczuć się w
nieznane dotąd role.Przypadły
do gustu zarówno nauczycielom, jak i uczniom, którzy lubią kreatywne zajęcia.
W czasie rozgrywki pomiędzy graczami wytwarza się specyficzna więź. Panuje
atmosfera zabawy, ale i rywalizacji, integracja środowiska rówieśniczego, co
pozwala dzieciom na rozładowanie w bezpieczny sposób nagromadzonego napięcia
emocjonalnego. By grać, dzieci muszą nauczyć się współpracy. Jest to dla nich
bezcenna umiejętność, ponieważ w codziennym życiu jest nadzwyczaj pożądana, a
nie zawsze doceniana. Gry planszowe są bezpiecznym sposobem na ćwiczenie tej
umiejętności oraz tak trudnej do zaakceptowania w życiu codziennym - porażki,
bo gracze w każdej grze podejmują nowe wyzwania, a porażkę mogą zamienić w
śmiech.
Wartością
dodatnią gier planszowych jest ćwiczenie koncentracji uwagi, pamięci, wiedzy,
wyciszenia oraz ciągłego analizowania sytuacji. Umiejętności te, ćwiczone w formie zabawy, są podstawą lepszego funkcjonowania
dziecka w szkole. Dają mu wiarę, że wie, umie, potrafi, a co za tym idzie -
zwiększają jego samoocenę i motywację do pokonywania trudności.
Zofia Polaszek
Irena Zakrzewska
|