Temat: Pomagamy zwierzÄ™ta przetrwać zimÄ™ – zakÅ‚adamy ptasiÄ… stołówkÄ™.
Cele: Uczeń: -rozpoznaje ptaki zimujące w Polsce, -wie, dlaczego należy zakładać paśniki, karmniki przed zimą, -rozumie potrzebę pomagania ptakom w przetrwaniu zimy, -potrafi zorganizować ptakom stołówkę, -wie czym dokarmiać ptaki zimą, -potrafi kulturalnie obcować z przyrodą podczas wycieczek i zajęć w terenie, -efektywnie współdziała w zespole i pracuje w grupie.
Metody techniki i formy pracy: - sÅ‚owne – pogadanka , opowiadanie, - praca z tekstem, - oglÄ…dowe – wycieczka ,obserwacja, zajÄ™cia praktyczne, - praca z caÅ‚ym zespoÅ‚em. - praca indywidualna. - praca w zespoÅ‚ach dwuosobowych.
Åšrodki dydaktyczne: -kartoniki z literkami;( cyframi)- hasÅ‚o, -sylwetki ptaków, -karty pracy, -rozsypanka wyrazowa, -karmnik, -zagadki, -sucha gaÅ‚Ä…zka, -wiersz J. Oleszczuka „Mróz na dworze ‘ (zaÅ‚Ä…cznik 1). -ziarna zbóż , okruchy chleba
Przebieg zajęć:
1.Wprowadzenie. Dzieci siedzą w kręgu. Losują jedną kartkę z literą, po czym ustawiają się zgodnie ze wskazaną liczbą, która znajduje się na odwrocie karty. Odwracając liczby na drugą stronę otrzymujemy hasło: ZWIERZĘTA PRZED ZIMĄ.
2.WysÅ‚uchanie wiersza „Mróz na dworze” Mróz na dworze
Mróz na dworze, Więc kto może, W kożuch się otula, Bo wiatr srogi, Dmie po drogach, I po polu hula, Mróz na dworze, Więc kto może, Rad się w cieple chroni, W domu , norze , dziupli, W borze, gdzie mróz nie dogoni. J. Oleszczuk
3. Rozmowa z uczniami na temat treści wiersza. - Jaką mamy porę roku ? - Dla kogo jest to ciężki okres? - Dlaczego jest to trudny czas dla zwierząt i ptaków ?
4. Nauczyciel: Zimą ptaki które żywią się muszkami, komarami i innymi owadami, żabami, myszami nie mogą zdobyć jedzenia w Polsce. Dlatego odlatują do ciepłych krajów. Które ptaki odlatują do ciepłych krajów dowiesz się wykonując ćwiczenie - karta pracy nr 1 (załącznik 1)
5. Praktyczne rozpoznawanie ptaków pozostających u nas na zimę . Rozwiązywanie zagadek czytanych przez nauczyciela.
1. Jest większa od wróbla. Jej głos to głośne krakanie. Piórka ma czarno-popielate. Gniazda zakłada na wysokich drzewach.
2. Ma długi czarny ogon .Żywi się owocami, ślimakami.Zjada też ptasie jaja. Ma skłonność do gromadzenia błyszczących przedmiotów.
3. Ich prawdziwym przysmakiem jest słonina. Może być mądra, bogatka, uboga.
4. Wielkością podobny do wróbla. Samiec ma brzuszek czerwony, a samica szaro-żółty. Na głowie ma szary czepek. Żywi się nasionami.
5. Co to za ptak? NazywajÄ… go lekarzem drzew.
6. To pospolity ptak, którego głosem jest ćwierkanie. W zimie ptaki te trzymają się w okolicy ludzkich zabudowań.
7. Nazywają go ptakiem północy. Na czubku głowy ma czubate, brązowe upierzenie. Zjada owoce jemioły.
Rozpoznawanie ptaków. Uczniowie po rozwiązaniu zagadki podchodzą do stolika i wybierają ptaka, o którym jest mowa w zagadce, po czym przywieszają go na przygotowanej gałęzi.
Głośne nazywanie ptaków wiszących na gałęzi przez chętne dzieci,( wrona, sroka, sikorka, gil, dzięcioł, wróbel, jemiołuszka).
8. Praca w grupach. Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku śnieżkę (śnieżki są w 4 różnych kształtach)- załącznik 2, następnie dzieci dzielą się na grupy według rodzaju śnieżki. Każda grupa otrzymuje rozsypankę wyrazową (załącznik 3). Dzieci układają zdania w grupach.
Zdania: Wróbelki jedzą okruchy chleba. Sikorki dziobią smaczną słoninkę. Jemiołuszki lubią owoce jarzębiny. Gilom smakują suszone pestki.
9. Odczytanie zdań przez przedstawicieli poszczególnych grup i przypięcie ich do arkusza samego papieru znajdującego się na tablicy .
10. Pokaz i omówienie ptasich specjałów Zgromadzone materiały leżą na stoliku .(ziarna zbóż , szaszłyki suchego pożywienia, słoninkę ,suszone gałązki jarzębiny , pestki, okruszki chleba ). Nauczyciel wymawia głośno nazwę ptaka, a uczniowie podchodzą do stolika , wybierają ulubiony przysmak (segregacja pokarmu).
11.UkÅ‚adanie zasad dokarmiania ptaków ( karty pracy – zaÅ‚Ä…cznik 4).
Zasady dokarmiania ptaków: Zimą dokucza ptakom chłód i głód. Pomóżmy im przetrwać zimę. Do karmnika nasypiemy kaszy, nasion lub chleba.
12.Założenie ptasiej stołówki na boisku szkolnym . Wyjście dzieci z karmnikiem i pokarmem dla ptaków na powietrze. Wspólne wybranie miejsca do zawieszenia karmnika, jego zamocowanie, nasypanie pokarmu.
13.Zabawy refleksyjne i integrujÄ…ce . NaÅ›ladowanie odgÅ‚osów ptaków (wróble- ćwir, ćwir), (wrony – kra , kra,), (sroki – szach, siak, szak, szekerach). Zabawa „ ludzie do ludzi” – uczestnicy stojÄ… w parach i wykonujÄ… polecenia prowadzÄ…cego , np. kolana do kolan , dÅ‚oÅ„ do dÅ‚oni , plecy do pleców itp. Na polecenie „ludzie do ludzi” należy znaleźć nowÄ… parÄ™. Osoba , która zostaje bez pary wydaje polecenia .
14. Powrót do szkoły. Podsumowanie zajęć. Uczniowie siedzą w kręgu i wypowiadają się na temat dokarmiania ptaków w okresie zimy. O czym ważnym rozmawialiśmy dzisiaj? Jakim ptakom pomagamy zimą ? Co one lubią ? Podsumowanie przez nauczyciela: Musimy pamiętać o ptakach przez całą zimę . Założyliśmy ptasią stołówkę na boisku szkolnym, dla tego musimy dosypywać pożywienie do karmnika . Ptaki przyzwyczają się do miejsc , w których znajdują pokarm. Jeżeli raz znajdą w karmniku jedzenie , będą przylatywały co dziennie . Dokarmianie ptaków to bardzo odpowiedzialne zajęcie (przyczepienie tego apelu na gazetce ściennej).
15.Ewaulacja Uczniowie dokonujÄ… oceny odbytych zajęć (zaÅ‚Ä…cznik 5). KolorujÄ… na przygotowanych kartkach liÅ›cie: 3 listki - „zajÄ™cia bardzo mi siÄ™ podobaÅ‚y, zdobyÅ‚em wiele ciekawych wiadomoÅ›ci”. 2 listki – „zajÄ™cia podobaÅ‚y mi siÄ™, zdobyÅ‚em kilka ciekawych wiadomoÅ›ci”. 1 listek - „zajÄ™cia nie byÅ‚y zbyt interesujÄ…ce, nie wiele z nich skorzystaÅ‚em”.
|