|
A.Siarkowska, T. Polaszewski |
Na prawidłowy
rozwój mowy dziecka istotny wpływ mają jego umiejętności manualne. Zdolności
motoryczne, motoryka mała, a najprościej mówiąc - sprawność manualna dłoni i
palców. Ta zręczność jest ściśle związana z rozwojem mowy i warunkuje go. Gdy
pracuje ręka dziecka, to wtedy rozwija się jego mowa. A dzieje się tak,
ponieważ ośrodki odpowiadające za mowę oraz funkcję motoryki dłoni sąsiadują ze
sobą w korze mózgowej. Stymulowanie dłoni poprzez wykonywanie różnorodnych
czynności manualnych dłoni i palców (wycinanie, klejenie, modelowanie,
lepienie, ugniatanie, przewlekanie, rysowanie, malowanie, układanie itp.)
pozytywnie wpływa na rozwój mowy dziecka.
Mając tego świadomość, jako logopeda, wykorzystuję różne
okazje do doskonalenia oprócz sprawności aparatu artykulacyjnego i oddechowego
również grafomotoryki rąk.
Pod koniec stycznia dzieci z klasy 1a wraz z wychowawczyniÄ…
p. Małgorzatą Mentlewicz chętnie włączyły się do wykonania upominków dla "staruszków"
- pensjonariuszy Domu Opieki Społecznej. Ich sprawne rączki z zaangażowaniem ugniatały,
wylepiały, formułowały z masy porcelanowej wisiorki w kształcie: serduszek,
gwiazdek, aniołków i kwiatków. Upominki
zostały przekazane podczas wizyty uczniów naszej szkoły w Domu Opieki
Społecznej w Piotrkowie Kujawskim i sprawiły dużo radości pensjonariuszom.
Logopeda: Aleksandra
Siarkowska
|